Перейти до основного вмісту

Проєктно-дослідницька діяльність учнів

Молодший шкільний вік є початковим етапом входження у проєктну діяльність, що закладає фундамент подальшого оволодіння нею.

Включення молодших школярів в проєктну діяльність учить їх роздумувати, прогнозувати, передбачати, формує адекватну самооцінку.

Звичайно, молодший шкільний вік накладає природні обмеження на організацію проєктної діяльності, проте починати залучати учнів початкових класів в проєктну діяльність треба обов'язково. Річ у тому, що саме в молодшому шкільному віці закладається ряд ціннісних установок, особистісних якостей, стосунків. Якщо цього не враховувати, якщо розглядати цей вік як малозначимий, як «прохідний» між садочком і середньою школою, порушується наступність між етапами розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів. І значна частина школярів так і не зможе досягти бажаних результатів у проєктній діяльності. При організації проектної діяльності в початковій школі необхідно враховувати вікові і психолого-педагогічні особливості навчальної діяльності молодших школярів. Звичайно, у початковій школі проєкти – це не індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є обмеженою у засобах та інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому робота над проєктом здійснюється під керівництвом учителя та батьків. Але батьки повинні постійно пам’ятати, що суть методу проєктів – це формування самостійності дитини у пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто зробить проєкт краще чи ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину роботи над проєктом, інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога порадою, інформацією, виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор підтримання мотивації і забезпечення самостійності школярів. Особливо неоціненною є допомога батьків, коли діти роблять перші кроки у роботі над проєктом. Тому слід наголосити батькам, що вони виконують лише роль помічника – допомогти знайти разом інформацію у книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти відібрати найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне слово для батьків «допомогти», але не «зробити замість».

На мою думку, до організації проєкту в початковій ланці потрібно дотримуватись наступних вимог:

 1. Проєкт розробляється за ініціативою учнів. Тема проєкту для всього класу може бути одна, а шляхи його реалізації в кожній групі - різні. Можливе одночасне виконання учнями різних проєктів.

 2. Проєкт є значущим для найближчого і опосередкованого оточення учнів – однокласників, батьків, знайомих.

3. Робота над проєктом є дослідженням.

4. Проєкт педагогічно значущий, тобто учні набувають знань, будують відносини. Опановують необхідні способи мислення і дій.

5. Проєкт заздалегідь спланований, сконструйований, але разом з тим        допускає гнучкість і зміни в ході виконання.

6. Проєкт орієнтований на рішення конкретної проблеми, його результат має користувача. Цілі проекту звужені до вирішуваного завдання.

7. Проєкт реалістичний, орієнтований на ресурси, що є у розпорядженні школи.


Включати школярів у проєктну діяльність слід поступово, починаючи з першого класу. Спочатку - доступні творчі завдання, а вже в 3-4 класах учні з великим інтересом виконують досить складні проєкти.

Використана література

  1. Башинська Т. Проектувальна діяльність – основа взаємодії учителя та учнів// Початкова школа – 2003. - № 6-7.

    2. Григорчук А.В. Проектна діяльність учнів на уроках читання».// Початкова школа – 2007. – № 1.

    3. Даниленко Т.М. Проектна діяльність на уроках у початковій школі. – 2009. - № 16.

    4. Доненко О. Створюємо колективний проект// Завуч. – 2003 - № 29.

 5.Додусенко Н.О. Теоретичні аспекти проектної діяльності молодших школярів.// Початкове навчання та виховання – 2010. - № 24.

  6. Додусенко Н.О., Нетужилова І.В. Проектна діяльність в початковій школі. Х.: ВГ «Основа», 2010.

   7. Мелашенко К. Технологія проектного навчання// Завуч. – 2006. - № 12.

 8. Нетужилова І.В. Проектна діяльність на уроках у початковій школі// Початкова школа – 2009. - № 6.

 9. Петровська Н.В. Проектна технологія: сутність, досвід використання, перспективи// Початкове навчання та виховання. – 2009. – № 25.

 10. Соценко Г., Стребна О. метод проектів: сутність, вимоги до використання, етапи роботи// Початкова освіта. – 2006. - № 40.

 11. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі.  Х.: ВГ «Основа», 2008.


Проєктно-дослідницька діяльність моїх вихованців. STEAM проєкт "Досліджуємо воду"




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Лепбук " Моє тіло".

 Людське тіло складається зі скелета, м'язів, внутрішніх органів, шкіри. Учні пригадали будову людського тіла, яку вивчили у 3 класі, виготовили лепбук " Моє тіло".

Вітаю!

М ене звуть Павлюсева Інна Павлівна. Я  вчитель   початкових  класів   КЗ   «Ліцей № 4    ім .  А .  С .  Макаренка   Долинської  міської   ради ». Рада бачити Вас на сторінці власного блогу!

Рівні серед рівних.

 До міжнародного дня людей з інвалідністю. У 1 класі закладу проведено виховний захід « Рівні серед рівних». Під час заходу  класний керівник  пояснила учням . хто  такі люди з особливими потребами; розповіла  вихованцям, що таке толерантність, якими рисами повинна володіти толерантна людина і яке відношення вона має у спілкуванні з людьми з обмеженими можливостями, звернула увагу на розуміння проблем і потреб таких людей. Учні вчилися з повагою ставитись до людей з інвалідністю.  З цікавістю переглянули відео « До Міжнародного дня людей з інвалідністю», висловили думки з приводу побаченого, пограли у гру « Проведи друга», склали з пазлів малюнки і розповіли коротенькі історії за ними.