Перейти до основного вмісту

Проєктно-дослідницька діяльність учнів

Молодший шкільний вік є початковим етапом входження у проєктну діяльність, що закладає фундамент подальшого оволодіння нею.

Включення молодших школярів в проєктну діяльність учить їх роздумувати, прогнозувати, передбачати, формує адекватну самооцінку.

Звичайно, молодший шкільний вік накладає природні обмеження на організацію проєктної діяльності, проте починати залучати учнів початкових класів в проєктну діяльність треба обов'язково. Річ у тому, що саме в молодшому шкільному віці закладається ряд ціннісних установок, особистісних якостей, стосунків. Якщо цього не враховувати, якщо розглядати цей вік як малозначимий, як «прохідний» між садочком і середньою школою, порушується наступність між етапами розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів. І значна частина школярів так і не зможе досягти бажаних результатів у проєктній діяльності. При організації проектної діяльності в початковій школі необхідно враховувати вікові і психолого-педагогічні особливості навчальної діяльності молодших школярів. Звичайно, у початковій школі проєкти – це не індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є обмеженою у засобах та інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому робота над проєктом здійснюється під керівництвом учителя та батьків. Але батьки повинні постійно пам’ятати, що суть методу проєктів – це формування самостійності дитини у пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто зробить проєкт краще чи ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину роботи над проєктом, інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога порадою, інформацією, виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор підтримання мотивації і забезпечення самостійності школярів. Особливо неоціненною є допомога батьків, коли діти роблять перші кроки у роботі над проєктом. Тому слід наголосити батькам, що вони виконують лише роль помічника – допомогти знайти разом інформацію у книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти відібрати найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне слово для батьків «допомогти», але не «зробити замість».

На мою думку, до організації проєкту в початковій ланці потрібно дотримуватись наступних вимог:

 1. Проєкт розробляється за ініціативою учнів. Тема проєкту для всього класу може бути одна, а шляхи його реалізації в кожній групі - різні. Можливе одночасне виконання учнями різних проєктів.

 2. Проєкт є значущим для найближчого і опосередкованого оточення учнів – однокласників, батьків, знайомих.

3. Робота над проєктом є дослідженням.

4. Проєкт педагогічно значущий, тобто учні набувають знань, будують відносини. Опановують необхідні способи мислення і дій.

5. Проєкт заздалегідь спланований, сконструйований, але разом з тим        допускає гнучкість і зміни в ході виконання.

6. Проєкт орієнтований на рішення конкретної проблеми, його результат має користувача. Цілі проекту звужені до вирішуваного завдання.

7. Проєкт реалістичний, орієнтований на ресурси, що є у розпорядженні школи.


Включати школярів у проєктну діяльність слід поступово, починаючи з першого класу. Спочатку - доступні творчі завдання, а вже в 3-4 класах учні з великим інтересом виконують досить складні проєкти.

Використана література

  1. Башинська Т. Проектувальна діяльність – основа взаємодії учителя та учнів// Початкова школа – 2003. - № 6-7.

    2. Григорчук А.В. Проектна діяльність учнів на уроках читання».// Початкова школа – 2007. – № 1.

    3. Даниленко Т.М. Проектна діяльність на уроках у початковій школі. – 2009. - № 16.

    4. Доненко О. Створюємо колективний проект// Завуч. – 2003 - № 29.

 5.Додусенко Н.О. Теоретичні аспекти проектної діяльності молодших школярів.// Початкове навчання та виховання – 2010. - № 24.

  6. Додусенко Н.О., Нетужилова І.В. Проектна діяльність в початковій школі. Х.: ВГ «Основа», 2010.

   7. Мелашенко К. Технологія проектного навчання// Завуч. – 2006. - № 12.

 8. Нетужилова І.В. Проектна діяльність на уроках у початковій школі// Початкова школа – 2009. - № 6.

 9. Петровська Н.В. Проектна технологія: сутність, досвід використання, перспективи// Початкове навчання та виховання. – 2009. – № 25.

 10. Соценко Г., Стребна О. метод проектів: сутність, вимоги до використання, етапи роботи// Початкова освіта. – 2006. - № 40.

 11. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі.  Х.: ВГ «Основа», 2008.


Проєктно-дослідницька діяльність моїх вихованців. STEAM проєкт "Досліджуємо воду"




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Для батьків і колег. Наш літературний проєкт "Власна книжка".

  Четвертий рік діти навчаються разом. За цей час стали однією великою класною родиною.Їх шкільне життя сповнене різними цікавими подіями. Учні створили книжку оповідь про цікаві події з життя класу.  

Лепбук " Моє тіло".

 Людське тіло складається зі скелета, м'язів, внутрішніх органів, шкіри. Учні пригадали будову людського тіла, яку вивчили у 3 класі, виготовили лепбук " Моє тіло".

Українська мова

 Сьогодні на уроці української мови учні визначали тематичні групи слів. Цікаво і змістовно пройшов урок, в ігровій формі учні легко визначали тематичні групи слів.