Молодший шкільний вік є початковим етапом входження у проєктну діяльність, що закладає фундамент подальшого оволодіння нею.
Включення молодших школярів в проєктну діяльність учить
їх роздумувати, прогнозувати, передбачати, формує адекватну самооцінку.
Звичайно, молодший шкільний вік накладає природні
обмеження на організацію проєктної діяльності, проте починати залучати учнів початкових
класів в проєктну діяльність треба обов'язково. Річ у тому, що саме в молодшому
шкільному віці закладається ряд ціннісних установок, особистісних якостей,
стосунків. Якщо
цього не враховувати, якщо розглядати цей вік як малозначимий, як «прохідний»
між садочком і середньою школою, порушується наступність між етапами розвитку
навчально-пізнавальної діяльності учнів. І значна частина школярів так і не
зможе досягти бажаних результатів у проєктній діяльності. При організації проектної діяльності в
початковій школі необхідно враховувати вікові і психолого-педагогічні особливості навчальної діяльності молодших школярів. Звичайно, у початковій школі проєкти – це не
індивідуальна, а сімейна діяльність, оскільки дитина є обмеженою у засобах та
інструментах пошуку, збору та обробки інформації. Тому робота над проєктом
здійснюється під керівництвом учителя та батьків. Але батьки повинні постійно
пам’ятати, що суть методу проєктів – це формування самостійності дитини у
пошуку інформації, обробці даних, а не у тому, хто зробить проєкт краще чи
ефектніше. Батьки не повинні брати на себе більшу частину роботи над проєктом,
інакше губиться сама ідея цього методу. А ось допомога порадою, інформацією,
виявлення зацікавленості з боку батьків – важливий фактор підтримання мотивації
і забезпечення самостійності школярів. Особливо неоціненною є допомога батьків,
коли діти роблять перші кроки у роботі над проєктом. Тому слід наголосити
батькам, що вони виконують лише роль помічника – допомогти знайти разом
інформацію у книгах, зводити до бібліотеки, пошукати в Інтернеті, допомогти
відібрати найголовніше, допомогти охайно оформити результати пошуку. Головне
слово для батьків «допомогти», але не «зробити замість».
На мою думку, до організації проєкту в початковій ланці
потрібно дотримуватись наступних вимог:
1. Проєкт
розробляється за ініціативою учнів. Тема проєкту для всього класу може бути
одна, а шляхи його реалізації в кожній групі - різні. Можливе одночасне
виконання учнями різних проєктів.
2. Проєкт є
значущим для найближчого і опосередкованого оточення учнів – однокласників,
батьків, знайомих.
3. Робота над проєктом є дослідженням.
4. Проєкт педагогічно значущий, тобто учні набувають
знань, будують відносини. Опановують необхідні способи мислення і дій.
5. Проєкт заздалегідь спланований, сконструйований, але
разом з тим допускає гнучкість і
зміни в ході виконання.
6. Проєкт орієнтований на рішення конкретної проблеми,
його результат має користувача. Цілі проекту звужені до вирішуваного завдання.
7. Проєкт реалістичний, орієнтований на ресурси, що є у
розпорядженні школи.
Використана література
1. Башинська Т. Проектувальна діяльність –
основа взаємодії учителя та учнів// Початкова школа – 2003. - № 6-7.
2. Григорчук А.В. Проектна діяльність учнів
на уроках читання».// Початкова школа – 2007. – № 1.
3. Даниленко Т.М. Проектна діяльність на
уроках у початковій школі. – 2009. - № 16.
4. Доненко О. Створюємо колективний проект//
Завуч. – 2003 - № 29.
5.Додусенко Н.О. Теоретичні аспекти
проектної діяльності молодших школярів.// Початкове навчання та виховання –
2010. - № 24.
6. Додусенко Н.О., Нетужилова І.В.
Проектна діяльність в початковій школі. Х.: ВГ «Основа», 2010.
7. Мелашенко К. Технологія проектного
навчання// Завуч. – 2006. - № 12.
8. Нетужилова І.В. Проектна діяльність на
уроках у початковій школі// Початкова школа – 2009. - № 6.
9. Петровська Н.В. Проектна технологія:
сутність, досвід використання, перспективи// Початкове навчання та виховання. –
2009. – № 25.
10. Соценко Г., Стребна О. метод проектів:
сутність, вимоги до використання, етапи роботи// Початкова освіта. – 2006. - №
40.
11. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні
технології в початковій школі. Х.: ВГ
«Основа», 2008.
Коментарі
Дописати коментар